ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ / ΕΚΘΕΣΕΙΣ

«Συστήματα Εγκλωβισμού» | Ατομική έκθεση της Εικαστικού Εύης Κυρμακίδουστην EPsilon Art Gallery / Λουτράκι



«Συστήματα Εγκλωβισμού»

Ατομική έκθεση Ζωγραφικής της Εικαστικού Εύης Κυρμακίδου

στην EPsilon Art Gallery / Λουτράκι

Επιμέλεια Έκθεσης
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΜΑΥΡΟΜΜΑΤΗΣ

Eγκαίνια: Σάββατο 18 Αυγούστου
Διάρκεια Έκθεσης: 18.08.2018- 31.08.2018

***

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΜΑΥΡΟΜΜΑΤΗ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΜΕ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΠΡΟΛΟΓΙΖΕΙ ΤΟΝ ΚΑΤΑΛΟΓΟ ΤΗΣ ΑΤΟΜΙΚΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ ΤΗΣ ΕΥΗΣ ΚΥΡΜΑΚΙΔΟΥ, «ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΕΓΚΛΩΒΙΣΜΟΥ», ΣΤΗΝ EPSILON ART GALLERY, ΛΟΥΤΡΑΚΙ,

Συστήματα εγκλωβισμού
στην εργασία της Εύης Κυρμακίδου
του Εμμανουήλ Μαυρομμάτη*

Η Εύη Κυρμακίδου εργάζεται σε ιδέες που λειτουργούν ως συσχετισμοί υλών. Επίσης οι ιδέες εννοούνται ως να είναι η κάθε μία η δική της δήλωση, ισότιμα παρατιθέμενη με τις άλλες, σε συνδυασμούς σχέσεων. Έργο της είναι τα είδη των σχέσεων. Αυτή η γενική παρατήρηση αφορά ένα μεγάλο αριθμό από πραγματοποιήσεις ως κατασκευές που έχει κάνει τα τελευταία περίπου έξη χρόνια και των οποίων κεντρική αναζήτηση είναι να φέρνει σε συσχετισμό μεταξύ τους μονάδες ιδεών και αντίστοιχων μονάδων υλών σε διατάξεις που θα έπρεπε να έχουν νόημα. Το νόημα του εκάστοτε και του καθενός συσχετισμού είναι το αντικείμενο της εργασίας. Η εργασία της παρουσιάζεται ως αναλυτικές προτάσεις που θέλουν να εννοούν αυτό που δηλώνουν.

Αυτή η αντιστοιχία και ισορροπία στην εργασία της Κυρμακίδου δεν ήταν κάθε φορά δεδομένη από την αρχή του έργου της και διαμορφώθηκε διαδοχικά σε διαφορετικά στάδια σε σχέση προς τα εκάστοτε είδη των υλικών που χρησιμοποιεί και τις χρήσεις τους. Ήταν με το χρόνο μια εμπειρία που εμπλουτίζεται. Η βασική της διαίσθηση, το κίνητρο της ιδέας της είναι ζωγραφικό και αυτό εκδηλώθηκε ήδη στις εργασίες της με τα χέρια του 2012 στις οποίες στηριζόμενα, σε μια κάθετη βάση, χέρια από σίδερο, γυψόγαζα και πολυουρεθάνη που τα ισορροπούν διαφορετικά βαρίδια, δείχνουν προς μια συγκεκριμένη, αλλά την ίδια κατεύθυνση. Η ιδέα, να δείτε αυτό που βλέπω, είναι η κατεξοχήν συστατική της σχέσης ανάμεσα στο βλέμμα και στο πράγμα και είναι ο σύνδεσμος ότι είμαι εξαρτώμενος από το αντικείμενο. Αυτή η ζωγραφική έννοια και η ταυτόσιμη παράσταση του περάσματος στο αντικείμενο, θα είναι έκτοτε και ο κύριος μοχλός της εργασίας της, που απλώνεται στο χώρο και οργανώνει σχέσεις ανάμεσα σε ύλες, σε κατευθύνσεις υλών μέσα στο χώρο, αλλά και στην κύρια προϋπόθεση της κάθε αναλυτικής διαδικασίας: τα μέρη να διατηρούν την αυτοτέλεια και την ατομικότητά τους και η σύνθεση να γίνεται στο συλλογισμό, στο μυαλό του βλέμματος.

Το χάρισμα της Κυρμακίδου είναι η ανάλυση, -είναι η παντελής αυτοτέλεια και η παραθετικότητα των μερών. Αυτή είναι μια συστατική διεργασία του έργου της και εννοεί ότι δεν δέχομαι τις σχέσεις ανάμεσα στα πράγματα που δημιουργούν οι συνειρμοί μου και οι παραπομπές μου σε αναφορές προϋποτιθέμενων σχέσεων προσωπικών ή ιστορικών ως δεδομένων, αλλά ότι ξεκινώ από την αρχή, τα βάζω όλα πλάϊ-πλάϊ και αναρωτιέμαι τι θα μπορούσε να τα συνδέει: αυτή είναι η πρωτόγονη και η αναγκαία σκέψη της τέχνης. Η Κυρμακίδου πηγαίνει στο τέλος, εκεί από όπου όλα αρχίζουν, με τη ζωγραφική παράθεση (ανάλυση, αυτονομία των μερών, σταθερότητα του επίπεδου) να τη μεταφέρει στη συνέχεια, στο χώρο, ενσωματώνοντας στην εργασία ένα νέο όμως στοιχείο, την αστάθεια του χώρου: ότι ο χώρος είναι και τα δύο, εξίσου άδειος όσο και γεμάτος, ότι το μέσα προϋποθέτει το έξω και ότι το έξω προϋποθέτει το μέσα, ότι το κενό περιβάλλεται από το γεμάτο και το γεμάτο από το κενό και ότι οι σχέσεις του περιεχόμενου και του περιέχοντος, είναι συναρτήσεις. Η εναλλαγή -του μέσα και του έξω, του έξω και του μέσα,- είναι πρακτικά η εμπειρία του σώματος.

Η παρατήρηση εννοεί ότι η εργασία της Κυρμακίδου δεν ξεκίνησε τόσο από το ερώτημα, τι θέλω να πω για να ψάξω να βρω το πώς θα το πω (να προηγείται δηλαδή το νόημα ως προς την κατάλληλη γλώσσα που θα το αποδώσει, ως να είναι αποκομμένο από τη γλώσσα -να είναι αποκομμένη η ιδέα από την υλοποίηση), αλλά ξεκίνησε από το ερώτημα για το πώς θα πω, για να μπορώ να πω, -που εννοεί ότι η σύνταξη της γλώσσας είναι καθεαυτή η ίδια εννοούμενο και νόημα και ότι το νόημα είναι συνυφασμένο με τις καταλληλότητες της γλώσσας να περιλάβει και να αναδείξει, -να λειτουργήσει έκτοτε- λιγότερα ή πολλαπλά άλλα νοήματα που εγκαθίστανται ή θα εγκατασταθούν στο εσωτερικό της.

Η γλώσσα είναι μέθοδος και η ευρύτητα της γλώσσας είναι η προϋπόθεση του εμπλουτισμού των νοημάτων και της έκφρασης. Η ευφυϊα της Κυρμακίδου ήταν να συντάξει τις συγκεκριμένες ειδικές έννοιες που την απασχολούσαν προσωπικά ή κοινωνικά (όπως ο εγκλωβισμός, ο περιορισμός, η καταπίεση, η απομόνωση) με το ζωγραφικό σύστημα της απεριόριστης παραθετικότητας μεταφερόμενο στο χώρο -και υπαγόμενο στις ιδιότητες του χώρου να συναρτάται με τις ύλες και με τους συσχετισμούς της καθημερινής εμπειρίας του εσωτερικού και του εξωτερικού βλέμματος, του μέσα και του έξω, του περιβαλλόμενου και του περιβάλλοντος: η εικόνα του εγκλωβισμού ενός κεφαλιού στο εσωτερικό του μεταλλικού πλέγματος είναι συνάρτηση της συμπίεσης ως της μεθόδου για να προσδιοριστεί η έννοια της οπτικής διατύπωσης της ιδέας και του τρόπου της κατασκευής της λέξης που την εννοεί, αλλά και της υλοποίησης της λέξης. Η Κυρμακίδου οδηγείται να συναρτά τις λέξεις με τα πράγματα: η εργασία εννοεί ότι η λέξη δεν είναι απλά η περιγραφή του πράγματος, είναι η δυνατότητα να αναγνωριστεί στο πράγμα το, τι ακριβώς είναι. Παράδειγμα είναι τα bar-codes (οι κωδικοί και οι αριθμοί) που αποτύπωσε στα κεφάλια μέσα στα κλουβιά, της σειράς «1984», εμπνευσμένης από το περιβάλλον του ελεγχόμενου και του καθοδηγούμενου κοινωνικά, κόσμου του Τζώρτζ Όργουελ. Αυτή είναι η γενική έννοια της εργασίας, με την μετακίνηση στις λέξεις, ως την κατάλληλη εκδοχή του τρόπου με τον οποίο θα έπρεπε να ανταποκρίνεται η εικόνα στις προδιαγραφές που την εννοούν.

Στις επίτοιχες εργασίες η Κυρμακίδου είχε διατηρήσει τις επαλείψεις με χρώματα, προερχόμενα από την καταγωγή της στη ζωγραφική. Αλλά η αμέσως επόμενη περίοδος, μετά το 2014, απαγγίστρωσε την εργασία από τον τοίχο και οδήγησε σε μια σειρά από μεταλλικές βέργες-κολόνες στο χώρο, που στηρίζουν εγκλωβισμούς από γύψινα κεφάλια να τα διατρέχουν, να τα κακοποιούν ακανόνιστα και επιθετικά πλέγματα από βέργες. Οι εργασίες αυτές (σίδερο, γυψόγαζα, στόκος, πολυουρεθάνη) είναι πρακτικά αναφορές στην ιδιότητα του χώρου να χωρίζει, να απομονώνει, αλλά είναι και η δημιουργία ενός συστήματος να κατακευάζει μονώσεις μέσα στο χώρο και να κατασκευάζει το πλήθος, ως τη λειτουργία της μόνωσης. Στην πράξη, οι εικόνες της Κυρμακίδου εννοούν φράσεις.΄Ενα αντίστοιχο χαρακτηριστικό της εργασίας είναι το συστημα της καθετότητας. Σε αντιπαράθεση προς το οριζόντιο πλήθος του 2014 με τις μεταλλικές βέργες-κολόνες στο χώρο, η εργασία που παρουσίασε το 2018, στις Πλατφόρμες στη Σχολή Καλών Τεχνών, (Τα κλουβιά καθ’ύψος) είναι η ιδέα της κατασκευής ως σωλήνα με άνισα τμήματα του πολυόροφου κτηρίου και η ταξινόμηση, με οικονομία του ελέγχου και του χώρου των κατοίκων, με τις λέξεις που τους καταγράφουν και τους προσδιορίζουν.

Η καθετότητα σ’αυτή την εργασία είναι η ιεράρχιση και η οριζοντιότητα, είναι η απομόνωση. Η μόνωση και η ιεράρχιση, η οριζοντιότητα και η καθετότητα είναι οι κατεξοχήν δομικές ιδέες της εργασίας της Κυρμακίδου και συμπληρώνουν το πλέγμα ενός συσχετισμού λέξεων: πώς θα εξαλείψει ο καλλιτέχνης τους πλεονασμούς στην έκφραση κάθε φορά που διατυπώνει την εικόνα ως την ιδέα ή, πώς θα εξαλείψει τους πλεονασμούς στη διατύπωση, κάθε φορά που εκφράζει την ιδέα ως την εικόνα; Η Εύη Κυρμακίδου διεκδικεί την ακρίβεια, την ανταπόκριση του ενός στο άλλο, τη σύμπτωση αυτού που λέγεται με αυτό που εννοείται. Είναι μια αναζήτηση καθαρότητας και σαφήνειας στο δρόμο μιας δημιουργικής κατασκευής: να δώσει στις λέξεις -κάθε φορά ως προς τις συνθήκες τους-, την κάθε φορά πιο αντίστοιχη συντακτική τους, ετυμολογική εικόνα.

*Ομότιμος καθηγητής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης







About Art24News.gr

Ιστότοπος για τον Πολιτισμό, την Ιστορία και τις Τέχνες. Καθημερινή ενημέρωση για Εκθέσεις Ζωγραφικής,Εκδηλώσεις,Παρουσιάσεις Βιβλίων ,Συναυλίες,Θέατρο,Μουσική και Κινηματογράφο

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου




ΝΕΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ



Από το Blogger.